Rebecka Jansson

/img_2763.jpg

Currently: Studerar på Handelshögskolan i Stockholm och driver hemsidan "Taste by Rebecka" på min fritid. 

Core passions: Sustainable Development, Public Health, Lifestyle & Ledarship 

Inspiration Lifestyle & Food: Leila Lindholm, Donna Hay, Rachel Brathen, Tina Nordström, Miranda Kerr och Lorna Jane Clarkson 

Role Models: EAT foundation, Kung Markatta, KRAV, Fair Trade och Lokala producenter! 

On my Bookshelf: "The Fresh foodie" (Leila Lindholm), "Miljödieten" (M.Lundin & D.Öhman), "Yoga girl" (Rachel Brathen), ”The honest life” (Jessica Alba), "Paleo" (Robb Wolf), "Sälj!" (Fredrik Eklund), "Munken som sålde sin ferrari" (Robin Sharma) och "Lean In" (Sheryl Sandberg) 

INSPIRATION Ÿ- HÅLLBAR MAT NÄRINGSRIKT Ÿ

 Dessa är nyckelorden för all min matlagning

Inspiration

Jag älskar att leta inspiration för att sedan skapa något helt nytt. Min ambition med hemsidan är att inspirera dig som läsare samtidigt som den speglar min kreativa sida och min passion för hälsa och välmående. Det är inte bara mitt idrottande som har bidragit till mitt stora intresse för näringslära, utan även de personer som jag träffat genom åren. Annan inspiration kommer från tidigare resor, särskilt min flytt till Australien 2013, där jag blev inspirerad av australiensarnas näringsrika och fräscha maträtter. Dessutom älskar de brekkies och desserter, liksom jag! Detta får mig att minnas tillbaka till söndagarna på Bondi Beach, promenaderna längs Costal Walk, avslutat med en frukost på ett soligt café med Acai smoothie, granola och färsk frukt… underbart! Jag bodde även i Mexico City hösten 2015 och där blev jag framförallt inspirerad av matglädjen och färgerna. Maträtterna fish tacos och ceviche blev mina absoluta favoriter, qué riquísimo! 

 

Från idrotten har jag lärt mig hur viktigt det är äta rätt mat som är näringsrik och förutom ett tidigare projektarbete om näringslära samt utbildning från mitt idrottsgymnasium har jag även fått många erfarenheter från restaurangbranschen. Där har jag jobbat på många olika caféer och restauranger både hemma i Sverige och utomlands.  

/img_1953.jpg   /img_2474.jpg   /img_2720.jpg  

Pictures: Central Park NYC 2014, Summer Veggies, Hälsingland 2014

/1098277-10151676394992771-655733094-n.jpg   /photo-1.jpg   /img-0437.jpg    

Pictures: Bali 2013, Tarte au Amande, Stockholm 2013 

Ekologiskt och Hållbar Mat/img_4742.jpg

Ekologiska ingredienser är mer näringsrika och av bättre kvalité jämfört med konventionella. De är oftast bättre för miljön och innehåller färre konstgjorda tillsatser. Debatten kring konstgjorda tillsatser är hetare än någonsin då de är orsaken till många hälsosjukdomar som allergier, övervikt, diabetes etc. I det moderna samhället är tidsbristen ett faktum och det bidrar tyvärr till att fler köper mer hel-och halvfabrikat. Nästa gång du är i mataffären passa på och kika på innehållsförteckningen för din favorit sylt. Jag lovar att du kommer bli förvånad när du ser att den består av mer socker och konstgjort innehåll än naturlig frukt. Jag hänvisar alla frågor kring näringslära till Näringsriktliv’s hemsida, www.naringsriktliv.n.nu, där vi har skrivit fler intressanta rubriker om detta.

Från det ena till det andra är frågan: Köper jag bara ekologiskt? Ärligt talat så är svaret nej och det beror på att jag är student men jag försöker ändå i största möjliga mån. Dessutom handlar det inte bara om att köpa ekologiskt utan utgångspunkten är att äta så rent som möjligt, att köpa närproducerat och att köpa varor som står för rättvisa arbetsförhållanden. Jag undrar hur man kan köpa äpplen från Chile när det finns svenska? Hur man kan köpa mjölk från Tyskland när den svenska är världens bästa? Hur man kan köpa ägg från hönor som är instängda i burar när det finns lyckliga frigående? Valet är ditt, men det handlar inte bara om hur du kan förbättra dina matvanor för att må bättre utan vad du kan göra för omvärlden och framtida generationer. Varje konsument har ett ansvar för att bidra till en bättre värld! 

 /903692-10151472471952771-1560963875-o.jpg   /11335-10151390215092771-412534001-n.jpg   /img-2004.jpg     Pictures: Sydney 2013, Perth 2013, NYC 2014 Pure Food & Wine restaurant

/img_6669.jpg   /img_6650.jpg   /img_6368.jpg

Pitcures: Ceviche in Puerto Escondido, Fish Tacos in Puerto E. & "the daily fresh juice" from the market in Mexico City (2015)

Näringsrikt

För att inte det inte ska bli några misstolkningar ska vi reda ut detta begrepp ordentligt. Att äta ”Näringsrikt” innebär att äta livsmedel med så hög näringstäthet som möjligt. Det innebär alltså INTE att äta så mycket näring (energi) som möjligt. Glöm trötta termer som ”nyttigt”, ”hälsosamt” eller kaloriberäkning och tänk istället ”Näringsrikt”. Numera utgår jag också mestadels från Paleo, som har slagit igenom stort världen över. Paleo eller Stenålderskosten innebär att man utesluter mejeriprodukter, gluten samt baljväxter och hittills har jag som många andra märkt stora skillnader. Jag ser inte Paleo som en diet utan snarare som livsstil och jag inspireras just nu av Robb Wolf och hans bok "Paleo - Människans ursprungliga kost", en av de bästa kostböckerna jag någonsin läst (och jag har läst många), så köp den! Fast. Nu undrar ni nog hur detta går ihop med min utgångspunkt att äta hållbar mat? Faktum är att detta är något jag under de senaste åren har insett och är inne i min research på hur jag kan ändra mina matvanor för att bidra till en bättre miljö för framtida generationer. En slutsats som dom flesta känner till är att det är bra för miljön att äta så lite kött och mejeriprodukter som möjligt. Jag kallar detta för "veganbiased" och jag använder mestadels kokosmjölk, havremjölk och krossade tomater istället för mejeriprodukter. Samtidigt som jag försöker införa regelbunda vegetariska mål samt minimera mängden rött kött (från nötkreatur) till en gång i veckan. Mina främsta proteinkällor har därför blivit kyckling, griskött, MSC-märkt fisk, ägg, nötter, linser och bönor. Dock så tror jag fortfarande på att vi med våra gener från stenåldersmänniskan mår bäst av paleomat men vi måste kunna kompromissa detta med miljöhoten som vi står framför. Detta är ett givet val för mig och min kunskapsresa mot att lära mig att äta mer hållbar mat har precis börjat! Vill du följa med? 

 

Hur kommer det sig då att jag använder så mycket frukt i min frukost som banan, bär, kiwi… för mycket fruktsocker är ju inte bra? Hur är det egentligen med bröd, får man verkligen äta det? "Försämrar” inte kolhydrater i bröd fettförbränningen? Återigen hänvisar jag alla frågor inom näringslära till "Näringsrikt Liv" där du kan lära dig ALLT om mat och det finns även tabeller där du kan se näringsinnehåll för de vanligaste livsmedlen, smart va?! På så sätt blir det lättare att välja ingredienser som är så näringsrika som möjligt. Med andra ord så kommer denna hemsida inte ge någon kunskap, men om du ändå har några funderingar så får du mer än gärna skicka dom till min mailadress till höger. Vad kul att du, som jag, har ett brinnande intresse för mat, men nu fortsätter vi in köket. Let's get some inspiration!

/img_2679.jpg  /dsc00049.jpg   /img_2534.jpg    Pictures: NY brunch, Lexington NYC 2014, Fruit salad @ the Swedish archipelago 

/dsc00996.jpg  /img_5863.jpg  /img_1391.jpg

Pictures: Fuerteventura (2015), Hälsingland, Sweden (2015) & Uppsala, Sweden (2017)

/img_1202.jpg     /94678c47-a23e-4ec4-9e5d-bbd03aedc1a0.jpg   /img_2693.jpg

Pictures: Costal walk 5.30 am @ Bondi Beach (2013), Hälsingland (2017) & Palma, Mallorca (2017) 

Äta-Träna-Vila: "Your Lifestyle"/1654568-10152056093213172-1935145763-n.jpg

Att äta rätt förutsätter inte bara god kunskap, utan även att använda det sunda förnuftet. Livscoacher menar att en god hälsa uppnås genom rätt kombination av mat, träning och vila, med andra ord din Livsstil (ingen nyhet med andra ord). Men det är också viktigt att känna till att alla är unika med olika gener och våra kroppar mår bra av olika saker. Stenålderskosten passar för vissa medan den vegetariska kosten passar bättre för andra. Oavsett vilken "diet" du följer eller vill börja följa så måste nya vanor vara realistiska och hållbara och de så kallade "quick fixes" är därmed inte hållbara. Jag tror att alla kan ändra sina matvanor till det bättre men det kräver också mer kunskap.

 

Life balance

Många har frågat hur jag kan ha ett sånt stort intresse för desserter samtidigt som jag är så inriktad på träning och hälsa. Jag svarar alltid att "man måste njuta av livet" och visst är det en kliché, men livet är för kort för att inte njuta. På de senaste åren har jag också lärt mig hur viktigt det är med livsbalans och det gäller inte bara att få tillräckligt med sömn, äta rätt och få social stimulans (idrottens basala grundstenar) utan att balansera ditt jobb/studier med de saker som är återhämtning för just dig. Jag upptäckte meditation och yoga för två år sedan och numera kan jag inte leva utan det. Jag försöker meditera varje morgon i 10-20 min beroende på hur mycket tid jag har och det betyder SÅ otroligt mycket för mig. Det har blivit mitt verktyg för att obelasta och återhämta min "mind" samtidigt som det ger ett tillfälle att stanna upp och verkligen känna efter vad min kropp och knopp behöver just idag. Något som jag aldrig har gjort tidigare men som jag har insett är essentiellt för att jag ska kunna fortsätta uppnå mina mål och samtidigt kunna njuta av livet till fullo. Jag tror att alla skulle kunna utvecklas på det personliga planet om dom utövar yoga och meditation och jag hoppas att du som läser verkligen prövar på det, du kommer inte ångra dig! Det spelar ingen roll om du hinner med 2 eller färre yogapass i veckan, det viktiga är att man får en dos varje vecka! Dessutom jobbar man med andra muskler i yogan än dom på gymmet så man får en galet snygg kropp på köpet och den harmoniska sinnesstämningen och den avslappnade känslan i kroppen efteråt är nästan oslagbar! I say win-win! Och meditationens värld, så otroligt fascinerande, att se tankar och kunna identifiera stressorer. Dock vill jag ju nämna att jag fortfarande i högst grad är en "amatörmeditatör" men trots 1 års intensivt utövande och en MBSR-kurs har det verkligen gett resultat. Till och med så pass att jag överväger att köpa en meditationskudde! Fördelarna med meditation och mindfulness rent professionellt är att du blir mer fokuserad, effektiv och närvarande, så om inte fördelarna är ett tillräckligt incitament för det personliga planet så kommer du garanterat prestera bättre på din arbetsplats! 

 

"It's amazing to think how much time we spend looking after our physical health and how little we spend looking after the health of mind" - Headspace

Core Passions 

Jag har också lärt mig att man bara ska göra det man har en passion för. Så vad brinner du för? Tar du dom nödvändiga risker som krävs för att du ska kunna uppnå dina mål? Vad är dina styrkor? Vad är dina svagheter? Hur kan du använda dina styrkor för att uppnå dina drömmar? Are you enjoying life? Vad är framgång för just dig? Vad värderar du högst i livet? Det finns inga rätt eller fel svar på dom här frågorna för alla är unika individer med olika styrkor/svagheter och ser självförverkligande och livsvärderingar på olika sätt. Det finns world champions och det finns local champions! Och viktigast av allt, man behöver inte prestera något för att vara en champion! Du ÄR redan det - YOU are good enough! Slutligen älskar jag också festliga events där mat och dryck är på tapeten och till middagar är det oftast jag som får bjuda upp på desserten! För mig finns det inget bättre än att få laga mat med nära och kära eller att gå upp tidigt på morgonen och ta en löprunda för att sedan njuta av en lååång frukost, med hemgjord müsli, färskpressad juice och en riktigt fin cappuccino…

   

/img-1112.jpg   /hasselnotstarta.jpg   /270830-10151494053957771-200947314-n.jpg     Pictures: Favorite juicer, Midsommartårta 2012, Perth 2013 

RECEPT ”Det sitter i smakerna” enkelt är gott! 

Förutom mina 3 nyckelord: ”Inspiration, Hållbar mat & Näringsrikt” utgår jag alltid ifrån enkla smakkombinationer där det behöver vara en balans mellan sött, syrligt och salt, likaså när det kommer till konsistenser: krämigt, crunchy och krispigt t.ex. Choklad, hallon & nötter eller Honungsrostad pumpa, krispig ruccola, balsamvinäger & pinjenötter, svårare än så är det inte! 

Grundidén med recepten är att du inte ska följa dom till punkt och pricka utan det går alldeles utmärkt att ersätta vissa ingredienser efter det du känner för just idag eller för det du har i kylen. Måttsatserna är också ungefärliga och det är precis så jag har lärt mig att lagat mat. Först lär du dig grunderna som hur man gör bröd, sås osv. Sedan kombinerar jag flera olika recept och väljer de ingredienser eller kryddor som jag tror passar eller som jag helt enkelt älskar! På så sätt ökar kreativiteten i köket och det blir roligare att laga mat. Om du har några särskilda önskemål på recept, tveka inte att slänga iväg ett mail!  

Varmt Välkommen till min hemsida!    

/taste-by-rebecka-8790.jpg  /photo-2.jpg